Cuma AKU

Cuma AKU

Thursday, February 19, 2009

Tesco - Harga Rendah Setiap Hari

Sejak bermula era pasaraya besar, boleh dikatakan banyak pasaraya mini mula ditunjukkan jalan keluar dari industri peruncitan di Malaysia. Kalau anda tidak percaya, cuba lihat disekeliling anda, masihkah ada banyak pasaraya mini? Kalau mungkin ada pun seperti hidup segan, mati tak mahu.

Apa keistimewaan pasaraya besar sehingga banyak insan dari golongan sederhana yang menjalankan perniagaan jenis ini gulung tikar? Menurut pakar ekonomi, peruncitan yang diamalkan di Malaysia merupakan satu oligopoli. Oligopoli bermaksud, syarikat yang teribat yang menguasai industri ini tidak lah banyak bilangannya. Bagi mereka yang baru untuk memasuki industri ini akan mendapati ia adalah satu langkah yang sukar. Disebabkan bilangan penjual agak sedikit, setiap langkah atau tindakan pesaing akan diperhatikan. Peniaga akan bertindak segera bagi menyaingi pesaing bagi setiap langkah yang mereka ambil, samada menaikkan harga atau menurunkan harga.

Tesco merupakan peruncit kelima terbesar di dunia dalam industri peruncitan. Ditubuhkan pada 1924 oleh Jack Cohen, yang memulakan perniagaan dengan membeli dan menjual barangan yang agak rosak pada harga berpatutan. Pada asalnya, Tesco lebih kepada jualan barang berbentuk makanan dan akhirnya mengembangkan kepada barangan seperti pakaian, barangan elektrik, internet dan perkhidmatan kewangan.

Tesco percaya bahawa setiap pelanggannya mahukan harga yang terbaik bagi wang yang dibelanjakan. Oleh itu, Tesco sentiasa berusaha untuk memastikan harga yang ditawarkan adalah yang terendah, tanpa mengabaikan kualiti barangan.

Tahukan anda, bahawa Tesco mempunyai 5 format pasaraya yang berbeza bagi memenuhi kehendak pelanggan yang berbeza-beza. Ia bagi membezakan Tesco dari pesaing seperti Jusco, Carrefour dan Giant. Format pasaraya yang diamalkan adalah Extra, Superstore, Metro, Express dan Homeplus. Extra - mempunyai keluasan 60,000 kaki persegi. Sasaran mereka untuk menjadi satu perhentian destinasi belibelah yang menjual makanan dan pelbagai barangan seperti barang elektrik, pakaian, barangan kecantikan, keperluan harian, barangan bermusim dan sehingga ke perkakasan. Superstore - Bentuk tradisional bersaiz lingkungan 20,000 hingga 50,000 kaki persegi, mengutamakan barang makanan tetapi tetap menjual pelbagai barangan keperluan lain. Metro - pasaraya kecil bersaiz 7,000- 15,000 kaki persegi, menjual barang makanan yang siap untuk dimakan. Selalunya diletakkan dilokasi tengah bandar dan selalunya dikunjungi oleh pelanggan yang dikategori sibuk dan tiada masa. Express - merupakan kedai keperluan serbanika bersaiz 3,000 kaki persegi. Lokasi berhampiran kawasan kediaman dan pejabat koperat. Dan yang terakhir, Homeplus - keluasan dalam lingkungan 35,000 hingga 50,000 kaki persegi dan hanya menjual barangan selain makanan seperti pakaian.

Tesco merasakan mereka perlu memahami kehendak dan keperluan pelanggan dan belajar untuk segera bertindak bagi apa-apa tindakan pelanggan mereka. Strategi ini banyak membantu mereka untuk menyediakan produk dan perkhidmatan yang sesuai dengan perubahan kepada kehendak pelanggan seperti kesedaran tentang kesihatan, pertambahan jumlah bilangan ibu yang bekerja dan lain-lain lagi. Mereka mampu lakukan kerana setiap tahun mereka akan mengadakan forum tahunan yang dipanggil, "Masanya untuk pelanggan bertanya". Selalunya hampir 12,000 pelanggan akan datang untuk memberi komen dan idea terhadap produk dan perkhidmatan yang tesco sediakan. Penyediaan talian pelanggan juga banyak membantu dalam hal penyelesaian masalah terutama pelanggan.

Terdapat pelbagai strategi perletakkan harga bagi mereka yang berada dalam persaingan oligopoli. Menurut kajian, Tesco juga mengamalkan pelabagai bentuk strategi. Cuma dalam artikel ini kita tumpakan kepada strategi Harga Rendah Setiap Hari dan Dasar Harga Sama dengan Pesaing. Ini umpama satu janji Tesco untuk menyediakan harga terendah atau lebih rendah dari pesaing mereka bagi barangan yang sama. Sekiranya pelanggan dapat membuktikan barangan yang dibeli lebih mahal dari tempat lain, pihak Tesco akan memulangkan duit hanya semata untuk meletakkan harga pada harga yang sama kepada pesaing mereka. Tetapi Tesco tidak menawarkan kepada semua jenis barangan tetapi kepada sebilangan dan tertakluk kepada tempoh masa yang ditawarkan. Bermakna, harga bagi sesuatu barangan yang ditawarkan harga rendah untuk minggu ini mungkin tiada dalam senarai harga rendah minggu atau bulan hadapan.
Apa yang pasti, strategi ini mengundang kepada perang harga antara pesaing dalam industri yang sama.

Menurut satu sumber, Tesco yang mula memasuki pasaran di Malaysia pada tahun 2002 telah memiliki lebih dari 19 pasaraya yang menjana kepada pendapatan lebih RM 1,200,000. Walaupun secara logik pasaraya besar seperti Tesco ini telah menutup peluang perniagaan peruncit kecil tetapi dari satu sudut lain, ia juga membantu dalam menjana pendapatan negara dengan menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Friday, February 13, 2009

MLM dan kerjaya

MLM dan Malaysia sangat sinonim. Pertumbuhan industri jenis ini di negara ini amat memberangsangkan. Boleh dikatakan MLM yang tumbuh seperti cendawan lepas hujan sangat diterima masyarakat berbilang kaum di sini. Kerjaya tanpa musim ini menjanjikan imbuhan yang menjadi impian dan idaman manusia. Kepada mereka yang mahukan kesenangan, jalan ini merupakan satu lubang yang cukup dalam untuk digali dan dikeluarkan hasilnya.

Pelbagai bentuk dan gaya yang diamalkan oleh pelbagai syarikat MLM tetapi selalunya amalan asasnya tetap sama. Tidak menumpukan kepada jualan barang, tetapi lebih kepada membina rangkaian perniagaan. Sesetengah berpendapat orang yang dikategorikan berat mulut, pemalu, tidak ramai kawan juga boleh berjaya dalam bidang ini.

Hasil teknologi dan perniagaan gaya internet memudahkan jalan cara. Tanpa perlu mengenali client dengan tepat, dan berdasarkan maklumat dan ayat-ayat power selalunya anda tidak dikecewakan.

Pelbagai golongan menyertai rangkaian dan gaya ini. Dari golongan rendah, sederhana, profesional malah artis melibatkan diri dalam jenis perniagaan ini. Ada yang menggelarkan sebagai MLM, e-dagang dan macam-macam lagi. Perletakkan ikon terkenal nampaknya juga menjadi trend kepada syarikat ini untuk menarik minat. Insan seni selalu menjadi duta mewakili syarikat walaupun mereka sendiri tidak kenal produk yang diniagakan.

Sudah jadi adat cari makan. Peluang jangan dilepaskan. Banyak syarikat seperti tumbuh melata. Periksa lah dengan teliti latar belakang syarikat. Berdaftar dengan Akta Jualan Langsung tidak menggambarkan syarikat diuruskan dengan baik, telus dan amanah. Cuba perhatikan, statistik jumlah syarikat yang mampu bertahan lama. Tidak banyak kan? Kalau ada yang bertahan dan gah namanya pula, pasaran pula dikatakan sudah tepu. Baru nak ajak kawan masuk rupanya kawan tu dah masuk 3 bulan yang lalu.

MOdal? emm ada yang semurah RM30 seumur hidup, dan ada yang mencecah puluhan ribu. Berjaya atau tidak adalah terpulang pada usaha anda untuk mencari insan yang mahu menjadi seperti anda.

Hidup berniaga jalan MLM banyak rintangannya. Kena berani, mesti pandai cakap, info kena tepat tetapi sayangnya kerap hilang kawan dan teman dalam perjalanan menuju angka jutawan. Jangan lah sampai teman-teman sorok badan bila selisih tepi jalan. Bukan malu cuma segan, macam diluah mati mak ditelan mati bapak. Nak join tiada modal, nak tolak kawan tarik muncung berdepa-depa.

Apapun ini cuma salah satu ragam kehidupan. Kejayaan tidak datang bergolek, risiko masih ada dimana pun anda bertapak. Pilih lah jalan sendiri. Tepuk dada tanya selera. Jangan kawan makan ayam, anda pun nak makan ayam walaupun masa itu anda teringin sangat nak makan telur masak kicap dan tempe goreng.

Price Matching Policy - TESCO vs Carrefour

Price Matching Policy - TESCO vs Carrefour

Hypermarket is act as an oligopoly. An oligopoly is a market dominated by a few large suppliers. The degree of market concentration is very high (i.e. a large % of the market is taken up by the leading firms). Firms within an oligopoly produce branded products for which advertising and marketing is an important feature of competition within such markets. There are also barriers to entry.

The Distinguishing Characteristics of Oligopoly are the number of firms is small enough that actions by any individual firm in the industry on price, output, product style or quality, introduction of new models, and term of sale have perceptible impact on sales of other firms in the industry. In Malaysia supermarket, there are four big firms: Tesco, Carrefour, Giant, and Jusco. · The firms sell homogeneous or heterogeneous products. The product or service sold in Malaysia supermarket may be differentiated by promotion and advertisement, such as soft drinks, cereals, and athletic shoes, or relatively undifferentiated, such as an agricultural product.· The distinctive feature of oligopoly is the easily recognizable interdependence among the firms in the industry. This means that each firm must take into account the likely reactions of other firms in the market when making pricing and investment decisions. To gain more market share, both price competition and non-price competition are notified apparently in Malaysia supermarket industry.

There are many types of pricing strategy the firms in oligopoly might use. Tesco’s price strategy are more focus on Tesco’s Low Price Guarantee (Price-Beating Guarantee and Price-Matching Guarantee), and Every Day Low Price strategy (EDLP).To understand the reason why Malaysia supermarket uses those price strategies, we might use the kinked demand curve in oligopoly market to explain. Sometimes when an oligopolies cuts its prices, competitors quickly feel the decline in their sales and are forced to match the price reduction. Alternatively, if one firm raises its prices, competitors rapidly gain customers by maintaining their original prices and hence have little or no motivation to match a price increase. For many goods sold by supermarkets, the demand is inelastic and a change in price will not bring about an increase in the total sales of the product. In such conditions any supermarket can increase its share of the total by cutting its price but this is likely to cause a response by other supermarkets also cutting their price. Such competition will not increase total sales but will cut profits of all the multiples. Under these conditions all the multiples can increase their profits by reaching a tacit agreement as to the optimal, or near optimal, price level and keep to that level for fear of retaliation if they break rank. Price leadership is one way of signaling the appropriate price level.

To consumers, it might be a bad news regarding to lose in buying power. Consumers will no longer able to make a right choice in buying process. All now depend to the oligopolies. They set the price and as a buyer you not have much choice. In what matters, compulsory goods still needed. As long as they not raise its prices and the others will follow to match, we as a consumer will remain safe.