Cuma AKU

Cuma AKU

Saturday, April 5, 2014

Buku dan Aku

Antara dua perkataan pada tajuk entri kali ini ada persamaan dan perbezaan. Bunyi seakan sama dihujungnya. Mulanya sedikit lain jika dieja. Jelasnya ia membawa maksud yang lain cuma kaitan antara keduanya agak rapat walaupun jarang-jarang bersama. Aku adalah aku dan aku seorang yang suka buku namun bukanlah seorang ulat buku. Pada masa senggang ku, buku selalu jadi pendamping cuma masa yang senggang ini jarang-jarang datang menyapaku. Walaupun jarang bersua, sekali kala bertembung tidak pula menjadi canggung dan kelu. Senyum di bibir terukir bila berjumpa buku yang baik. Tidak ada satu judul tertentu dicari setiap kali kaki melangkah mendekati. Premis yang tersergam yang membariskan judul-judul hebat namun tak satu pun yang ku tahu asal usulnya.
 
Aku lebih suka melihat judul yang ku rasakan ia berbeza dan lari dari aliran yang selalu kutemui. Saiz tubuhnya juga pasti menjadi faktor pilihan. Demi masa senggang ku yang agak sedikit selalunya menjadikan si nipis dan tidak terlalu gemuk menjadi pilihanku. Aku selalu berprasangka bahawa aku tidak layak memiliki yang tebal-tebal kerana mereka cuma bakal ku abaikan di rak-rak yang hanya tersusun rapi. Dan selalunya prasangka ku itu tepat. Masih ada yang belum ku usik, cantik berplastik mungkin. Ada yang bernasib baik telah ku uli sedikit namun tidak kesampaian ke penghujung.
 
Aku ini cepat bosan. Untuk aku minat sesuatu buku kadang kala ia datang bermusim. Ia seperti trend terkini. Ikut trend katanya. Suatu ketika dahulu, aku gilakan buku AZIZI ALI, seorang pilot yang kaya kerana menulis buku. Hampir semua judulnya aku miliki. Hebatnya penulis ini, mampu merubah aku berfikir lebih baik. Tergaris di dalam penulisannya, panduan yang andai ikuti mampu menjadikan aku seorang berjaya. Cerita pasal jutawan, kisah pasal hartanah, coretan pasal Jupiter menjadikan aku orang yang berfikir. Pilot ini berjaya. Mampukah aku menjadi seperti dia?. Selalunya buku-buku semangat ini mampu merubah corak hidupku utnuk tempoh masa tertentu tetapi percaya atau tidak, aku masih gagal menjadi seperti apa yang diharapkan oleh penulis. Sebab aku ini cepat bosan. Banyak coretan yang tidak ku tamatkan.
 
Sebelum membuat coretan ini, aku baru membelek buku Dr. HM Tuah. Buku ini kalau tidak silap telah pun aku miliki 3 tahun yang lalu dan hari ini aku masih di tengah-tengah ketebalan buku yang tidak tebal ini. Belum habis aku membacanya. Aku suka bukan tidak suka, cuma aku belum berjaya habiskan pembacaan. Doakan aku menjadi hebat seperti dua penulis kesayangan ku ini. Mereka idola ku. Jangan kalian beritahu mereka bahawa aku peminat yang tidak membaca buku mereka hingga ke muka surat terakhir. Malu ku nanti.....
 
Aku seorang je ada jawapan kepada persoalan itu.

2 comments:

Unknown said...

Jijoy,

Cuba baca buku '7 habits of highly effective people' & subscribe apps 'entrepeneur' - android / ios. Buku tu ada versi bm, pernah jumpa.

InshaAllah bermanfaat.

I changed partly because was influenced by the book.

A.AZRIN said...

Akan dicari tuan azrul. Tq berkongsi.