Cuma AKU

Cuma AKU

Thursday, March 31, 2016

HP vs ANAK

Nukilan kali ini dicoretkan selepas TERJUMPA dengan artikel ini...
 
 
Kredit kepada KITAMUDA.COM...
 
Barangkali PERKARA ini bukan hanya berlaku di sana tetapi ia juga berlaku di sini.. Malaysia..
Dalam suasana teknologi terkini dan manusia mula menukar status TELEFON PINTAR daripada KEHENDAK kepada WAJIB...
 
Mengikuti perkembangan teknologi versi terkini bukan lah satu kesalahan... dan sekiranya tertinggal mungkin ada yang mengatakan kita sudah OUT DATED... Namun ada yang lebih penting dari perkara WAJIB ini..


Aku katakan pada diri sendiri...
Aku seperti gambar2 ini.. situasi yang sama kerap berlaku dan berulang-ulang...
Aku SEDAR namun seperti ada satu HABITAT ehhh silap...TABIAT... yang sukar dibuang... HP kini lebih seperti jantung dan nyawa... Kehilangan walaupun sejam adalah satu penyeksaan yang amat2 sangat...
 
Adakah ANDA juga seperti saya...
 


Tidak sedikit pun hendak berengang... dek kerana sayang meninggalkan saat2 penting bersama rakan2 maya.. adakah mereka yang paling UTAMA?
 
Aku tidak bertanya kepada kalian.. aku bertanya pada diri sendiri...
Bila waktu bersama anak-anak di rumah juga bagai ada BATU BESAR ditengah-tengah tercongok menghalang penglihatan dan pendengaran...
 
Sampai bila?
 
Bila mereka TIDUR baru kita perasan... Eh... apa adik nak beritahu papa tadi ye?... alahai dah tidur... emmm esok je lah..  Kakak ada bagitau pasal keputusan peperiksaan tapi tadi tidak berapa dengar.. kakak dapat no.2 atau 3 ye?
Bukan sebab apa... hilang fokus... tidak pandang mata anak2 bila bercakap.. duk jelling HP...
Aku kata diri sendiri ye...
 
Pernah kalian nampak tak kejadian seperti gambar di atas?
 
PASTI?
 
SURE? eh samalah tu...
 
Sudah pasti...
 
Kalau bukan terjadi bersama keluarga mungkin TERJADI bila bersama KAWAN2....
Beria2 berjanji hendak jumpa minum di MAMAK... bila DAH jumpa semua sibuk berBORAK dengan rakan2 yang bukan didepan mata... So apa POINT dating jumpa minum ramai2...
Pandai aku cakap.... aku sama lebih kurang macam KORANG...
 
Sampai satu2 masa kena guna tektik kumpul HP tengah MEJA... sapa ambil HP dulu, bayar semua makanan dan minuman... itu pun tak LUT gak... ada je yang sanggup bayarkan SEMUA...
ha ha ha
 

Jangan sampai ANAK2 terasa sebegini...
Teknologi tidak mampu membeli kegembiraan anak2 kecil...
 
Percaya atau tidak?
 
Sekiranya satu soalan ditanya kepada anak2... "Dengan ARTIS mana mereka teringin meluangkan masa untuk sesi MAKAN MALAM yang hebat"
 
Pasti.. mereka rela memilih untuk makan bersama IBU dan AYAH tercinta...
(aku pernah tengok di FB satu rancangan TV omputih tunjuk kisah pasal ini)
 
So...
 
Apa pelan KITA seterusnya....
 
Ini AKU JANJI aku sendiri...
 
1. HP apabila dirumah letak jauh2 sikit supaya susah nak capai... asyik ngadap FB je kerjanya..
2. PESANAN buat kawan2... kalau lepas office HOUR kalau ada benda urgent nak sampaikan berita atau apa2...sila CALL bukan WS atau FB... atau msg anda akan dibalas seawal esok pagi time OFFICE HOUR.
3. NO HP di meja makan... papa.. mama.. tak kira sapa... (nak pesan kat bini) hehehe
4. Lain-lain akan diupdate dari masa ke semasa (sebab nak TUNAI yang 3 di atas ini pun mungkin boleh buat kita SENAK)
 
Sekian buat masa ini...
 
 




No comments: