Cuma AKU

Cuma AKU

Thursday, March 5, 2009

Keluarga VS Kerja

Salam saya buat teman-teman yang sudi menemani coretan untuk hari ini. Hari ini ingin saya tuliskan sesuatu tentang perkara yang selalu kita lupakan. Antara kerja dan keluarga kita selalu samakan dalam tiap saat dan ketika. Acapkali dibanding beza walaupun ia sepatutnya bergandingan cuma perlukan tembok untuk memisahkan antara dua tempoh masa. Jangan sekali diletakkan dalam saat detik yang sama kerana masing-masing perlukan perhatian khusus dan istimewa.

Kerja itu tanggungjawab, keluarga pula bukan pula beban dipikul. Letak atas bahu biar beralas, jangan pula ditinggal bila hati tak mahu. Bila masa ia perlu beriringan, letakkan pada masa yang tepat. Jangan lah dikendung keduanya, berat dan besar risikonya. Tidak lah sampai kerugian wang ringgit tapi takut hilang dan kikis di hati sifat kasih dan sayang.

Tetapkan jam ditangan, kerja cuma 8 jam sehari. Selebihnya untuk keluarga teristimewa. Bila di ruang kerja, biar tegas dan tulus, baru rezeki halal terhasil. Jangan bertangguh walau sedikit kerna menjebak kepada keterpaksaan yang membawa tekanan dikemudian hari. Senang betul saya berkata-kata, saya akui ia sukar atas nama adat dan ikutan selama ini. Tapi sampai bila kita harus berubah menjadi yang terbaik untuk kerja dan keluarga. Saya juga tekadkan hati untuk bersama anda mengubah tabiat. Kerja biar cantik, biar orang menilai tanpa di kipas.

Lepas jam 5 pulanglah kerumah, pasti gembira dihati teman hidup dan si kecil yang berlari-lari mengejar kita. Siapa lah lagi perlu di hati selain insan-insan tersayang yang selama ini sudi meneman ketika suka dan duka. Ingatlah, bila pekerja hilang di ruang, mudah diganti cuma sedikit sedih yang menggigit hati. Tetapi, bila hilang di mata keluarga, merana diri bawa ke mati. Keluarga perlukan anda, bukan wang anda cuma masa dan kasih sayang yang ternilai dengan RM. Pulang lah.......

3 comments:

azira said...

mendalamnya ayat2 ko tu ajoy....

azira said...

ajoy, ofis aku, PNB jalan tun razak... mmg selalu amik praktical student... blh je antar application...

pixel advance said...
This comment has been removed by the author.