Cuma AKU

Cuma AKU

Tuesday, July 14, 2009

KEJOHANAN SOFBOL TERBUKA KEBANGSAAN KALI KE 35, 2009

Kejohanan SOfbol Terbuka Kebangsaan kali ke 35 telah berlangsung bermula 9 julai hingga 12 julai 2009. Kejohanan ini telah diadakan di UTM Skudai anjuran Persatuan Sofbol Amatur JOHOR dengan kerjasama Persatuan Sofbol Malaysia.

Artikel kali ini lebih menjurus kepada berita tentang perjalanan pasukan sofbol wanita MAjlis SUkan Politeknik yang saya uruskan. Bersama saya selaku Pengurus Pasukan, pasukan ini dilatih oleh En Rosli Muhamad selaku ketua jurulatih, En JO dan En UJANG selaku pembantu jurulatih.

Latihan pusat bermula 26 Jun hingga 7 Julai telah diadakan di Politeknik Merlimau Melaka. Kehadiran asal 26 pemain telah menjadikan sesi latihan dan pemilihan begitu sukar dibuat. Pemilihan senarai pemain ini telah dibuat oleh panel pemilih ketika berlangsungnya kejohanan SOfbol MSP 2009 di Politeknik Seberang Perai.

Sepanjang latihan yang bermula pukul 6.30 pagi dan berakhir pukul 6.30 petang setiap hari berjalan lancar. Kesemua pemain begitu bersemangat untuk mewakili pasukan MSP kecuali 2 pemain PSP yang memilih untuk menarik diri dengan pelbagai alasan. Biar saya namakan mereka sebagai wanie dan Don.

Walaupun dilanda sedikit masalah, pasukan yang ada terus kekal dengan semangat "apa yang penting?... KERJASAMA"

Pasukan ini diketuai oleh Siti Hajar dari POLISAS... Seorang ketua yang berwibawa dari segi permainan dan kepimpinan.

Pelbagai aktiviti telah dibuat sepanjang latihan termasuk lah perlawanan persahabatan dengan pasukan OTAI CoACH... tapi yang pasti mereka tumpas hehehe. Mereka juga direndam dengan air sejuk dan juga dibawa ke kolam air panas jasin untuk sesi pemulihan kecederaan.

Pada kejohanan kali ini, pasukan MSP telah diletakkan dalam kumpulan A bersama Pulau Pinang A, Johor B, Sarawak dan Kedah. Manakala kumpulan B pula terdiri daripada MASUM, Terengganu, Johor A dan Pulau Pinang B.

Pada hari pertama MSP telah bertemu Pulau Pinang A.. dalam perlawanan ini jelas para pemain saya begitu gugup hingga mudah melepaskan mata kepada pasukan lawan. Kebangkitan di inning terakhir agak lewat unutk mengejar kedudukan mereka. MSP tumpas 6 - 10 kepada Pulau Pinang.

Hari kedua menemukan MSP dengan pasukan Sarawak. Pasukan yang dianggotai oleh mummy mummy (ramai yang dah otai) memang terkenal dengan kekuatan memukul. Perlawanan hidup mati bagi MSP ini berlangsung sengit. Atas semangat tidak berputus asa MSP menang 10-6 ke atas sarawak.

Sebelah petang pula menemukan MSP dengan pasukan Kedah yang rata-rata pemainnya dari Polimas. Perlawanan ini juga dimenangi oleh MSP dengan kiraan 11-5.

Perlawanan terakhir dalam kumpulan menemukan MSP dan Johor B. Perlawanan agak panas dengan beberapa keputusan pengadil yang boleh dipertikaikan. Perlawanan yang sepatutnya mudah menjadi sukar atas masalah ini. Akhirnya MSP menang 10-4.

Walaupun tumpas dalam perlawanan awal, MSP menjuarai kumpulan A diikuti Sarawak sebagai naib johan kumpulan. Peringkat separuh akhir bertemu Terengganu berlangsung tidak seperti yang dijangkakan. Akibat terlalu menhormati pasukan lawan dan tekanan atas diri sendiri, MSP ketinggalan jauh pada innings pertama. Hanya selepas innning ketiga baru lah MSP mendapat rentak. Semangat melawan mereka begitu dikagumi penonton dan mendapat pujian daripada pengadil perlawanan. walaupun tumpas mereka tidak mengalah.

Perlawanan tempat ketiga dan keempat menemukan semula MSP dan Sarawak. Perlawanan dalam hujan tidak memberi banyak kelebihan kepada pasukan sarawak yang kelihatan menghadapi masalah ketika sesi memadang. MSP berjaya mengulangi kejayaan menduduki tempat ketiga ketika kejohanan yang sama tahun 2007 apabila menumpaskan sarawak 12-11. Kejayaan ini juga memperbaiki kedudukan tahun lepas selepas hanya menduduki tempat ke 5.

Kejayaan ini amat bermakna bagi MSP dan merupakan petanda kebangkitan dan kecemerlangan bagi semua pejuang dalam pasukan MSP. Terima kasih tidak terhingga kepada semua pegawai terlibat iaitu En Mohamed Tahir Mohamed (pengerusi teknik MSP), pegawai sukan PSP, PPD, PMM dan PKM. Semua jurulatih yang telah menyumbang tenaga dan ilmu, tak lupa chaperon Puan norlina dan semua pemain MSP 2009.

Terima kasih pemain MSP 2009 AJA, GANAS, ELIS, UDE, MILA, MIRA, VOLVO, FADZ, MOKS, MIZA, KINA, NUZUL, ERINA, PUTRI, WANIE, ATIE, IFAH, SEMUT, NINONG, MAK YONG, SITI SARAWAK, FAZREEN, HIZAN .....

KORANG SEMUA MEMANG HEBAT...... TERIMA KASIH KERANA SUDI BERMAIN DIBAWAH PANJI MSP....

6 comments:

steellusion said...

tahniah kerana saudari mempunyai semangat yang begitu kental dan kuat yang sememangnya perlu ada pada setiap pemain sofbol tak kiralah dari mana pasukan sekalipun..untuk makluman saudari saya adalah pengurus pasukan HANDOH lelaki dan perempuan dari Pulau Pinang.Pulau Pinang A dlm kejohanan kebangsaan di UTM yang lepas.Apapun saya harap saudari teruskan perjuangan dalam sukan sofbol ini kerana yang penting kita nak lahirkan ramai pemain-pemain sofbol bangsa melayu dinegara kita..insyaallah sama-sama kita teruskan.. ( wanie anak buah saya,cuma bagi pihak pasukan saya mohon maaf sekiranya wanie menyusahkan pasukan saudari tetapi wanie sebenarnya mempunyai alasan..apapun all the best to you n for those who contribute to softball..

A.AZRIN said...

OIII apa yang kau merepek ni... saudari pebende...

penulis blog ini lelaki la..

en COPOT @ azizul azrin

Awies Klusener said...

hai... camana nak main sofbol kat malaysia ni... aku aktif gila time skolah dulu. then bila abis skolah xde can nak main sbb x byk kelab sofbol. anyways leh x info kt aku.. emel aku awieswaugh@yahoo.com

A.AZRIN said...

Salam kepada Encik Awies...

Untuk pengetahuan sedara, ada banyak dah kelab di MALAYSIA. dan ada banyak kejohanan yang dibuat secara tahunan di MALAYSIA. Yang paling besar adalah kejohanan KEBANGSAAN yang akan diadakan di KUANTAN bagi series 2010 ini.

Setiap negeri memiliki sekurang2nya 3 kelab yang aktif....

Bergiat lah untuk kesihatan ...

Unknown said...

hahah. en copot kene panggil saudari

zul fakharuddin said...

wahahahhaha saudari sihat???