Cuma AKU

Cuma AKU

Friday, June 22, 2018

Kalau hendak kaya...

Ada yang kata kalau hendak jadi kaya kena jadi manusia kedekut. Betul ke?

Kedekut tidak bawa kita jadi lebih baik dari semalam. Sekadar ada sedikit lebih dari biasa tetapi hilang kepuasan diri. Adakah itu suatu yang kita cari?

Sebenarnya hendak kaya kena banyakkan sedekah, pelbagaikan amal jariah. Tidak pasti mana magisnya namun itu lah indah tentang memberi. Setiap yang diberi dari hasil yang terbaik tidak mengurangkan apa yang kita ada malah tanpa kita sedar rezeki yang kita perolehi sentiasa cukup tanpa ada yang kurang. Amalan baik dibalas baik. Sedekah dan jariah buat mereka yang memerlukan, Allah balas berganda. 

Balas Allah ada macam-macam. Ada yang tunai dibalas tunai, ada yang diberi rezeki berbentuk harta benda dan ada juga yang diberi Allah kelebihan pada kesihatan dan masa buat keluarga. Pernah dengar satu ungkapan ‘Wang bukan segalanya.. ia tidak mampu beli kebahagiaan’

Hendak BERKAT?
Berbakti lah pada ibu dan ayah. Bertuah lah mereka yang masih memiliki ibu dan ayah di muka bumi ini. Mudahnya mencari keberkatan dengan berjasa pada orang tuanya.

Cuba hulur RM pada ibu dan ayah. Cubalah dengan sebarang jumlah. Jadikan ia satu amalan bulanan. Nanti lihat lah hasilnya. Semua keperluan sentiasa cukup. Walaupun ada kala sedikit dari biasa namun tidak akan putus berkat Allah kepada mereka yang hormat dan sayang orang tuanya.

Cubalah.... InsyaAllah BERJAYA.

No comments: