Cuma AKU

Cuma AKU

Tuesday, March 25, 2008

Tips Kewangan - Membuat Pinjaman Perumahan (Part 1)

Tips membuat pinjaman perumahan

Anda tidak boleh terus bersetuju dengan pinjaman yang dicadangkan hanya bila anda mendengar pemberi pinjaman mengatakan pinjaman yang disediakan adalah sama dan standard. Pastikan anda faham tujuan bagi setiap terma dan akibatnya sebelum anda menandatangani dokumen perjanjian.

Terdapat banyak produk pinjaman perumahan yang ditawarkan dipasaran. Maka anda harus bijak membuat pilihan yang terbaik dan sesuai dengan anda. Pilihan keatas pinjaman yang mengenakan kadar faedah yang rendah jelas akan menjimatkan wang anda. Apabila anda sudah memilih pinjaman yang memberikan anda tawaran yang paling baik maka anda boleh merancang kewangan anda dengan lebih berkesan. Ini akan memberikan anda gambaran yang jelas berdasarkan kemampuan anda dan merancang apa yang perlu bagi tempoh masa jangka panjang.

Samada anda memilih pinjaman konvensional atau berteraskan islam terpulang kepda anda. Saya sediakan sedikit tips untuk anda memilih pinjaman perumahan yang terbaik untuk anda.

Bagaimana mendapatkan tawaran pinjaman yang terbaik?

  • Beri diri anda peluang untuk membuat pilihan

Untuk mendapatkan tawaran terhebat, anda harus sekurang-kurang mendapatkan maklumat pinjaman daripada 3 buah bank ataupun syarikat kewangan. Ini akan memberikan anda peluang untuk membanding beza tawaran keatas pinjaman dan perkhidmatan yang disediakan. Dapatkan maklumat berkenaan kos, perkhidmatan dan lain-lain perkara berkaitan. Sila Rujuk Jadual A:

Jadual A

Maklumat

Bank 1

Bank 2

Bank 3

Nama syarikat/No telefon/Nama pegawai bertugas




Bentuk Pembiayaan: Pinjaman Berjangka/Kemudahan Overdraf/Gabungan keduanya




Kadar faedah: kadar faedah permulaan/kadar kaedah tahun berikutan/APR(kadar peratus tahunan)




Jumlah maksimum pinjaman:

Tidak termasuk insurans pembiayaan/Termasuk insurans pembiayaan




Bayaran pendahuluan:

Adakah anda dibenarkan membuat bayaran pendahuluan lebih dari kadar yang dibenarkan?




Tempoh masa proses pinjaman:

Berapa tempoh masa dijangka: Dari tempoh permohonan ke kelulusan pinjaman/ Kelulusan ke penutup




Kos Berkaitan: Yuran permohonan/Yuran guaman/Carian tajuk/Yuran penyediaan dokumen/lain-lain kos berkaitan




Anda diingatkan, sebahagian maklumat terutama berkenaan kadar faedah akan berubah dari masa ke semasa. Hubungi ketiga-tiga bank pada hari yang sama bagi mendapatkan perbezaan sebenar berkenaan kadar faedah!!!

No comments: