Cuma AKU

Cuma AKU

Friday, January 3, 2014

Sebelum & Selepas : Peringatan Untuk Diri Sendiri

Daripada Ibn Abbas, Rasulullah SAW bersabda mafhumnya: “Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara: Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu. Waktu sihatmu sebelum datang waktu sakitmu. Waktu kayamu sebelum datang kefakiranmu. Waktu lapangmu sebelum datang waktu sibukmu. Waktu hidupmu sebelum datang matimu.”
Peringatan buat aku dan sekalian yang lain...
Antara sedar atau tidak SEBELUM dan SELEPAS merupakan 2 MASA yang sangat hampir dengan kita. Samada kita alpa dan lalai atau beringat selalu boleh menjadikan satu jalan itu lebih lurus dari berliku. Meh kita renung2kan bersama... Adakah KITA sedia?
Masa MUDA semua hebat, kuat, gagah, kacak, cantik, ayu, jelita, belia segalanya dia no.1 Masa inilah semuanya yang PENTING nampak tidak penting dan perkara lara' dan hiburan jadi TUNJANG keutamaan. BUkan semua begitu. Ya, benar tapi ramai kan yang sebegini.
Cakap pasal SOLAT.. umur berapa yang LAYAK nye KITA sudah SOLAT penuh?
Umur berapa sudah boleh dirotan? Ala ibu dan ayah... anakmu ini kan masih muda lagi.. biarlah anakmu ENJOY dulu. Anakmu ini JANJI bila umur sudah hampir sebaya seperti ibu dan ayah sekarang, anakmu akan RAJIN solat. Sempatkah?
Bukan saya kata tapi saya lihat sendiri. Kalau di masjid dan surau lagi-lagi kalau di kampong.. Yang hadir diri ramai yang dan masuk 5 series ke atas. 6 dan 7 series pun ramai. Ada la satu baris, kalau dapat 2 saf itu kira bonus. Dimana anak2 muda? oh lupa mereka kan masih muda... nanti dah dekat umur siak masjid pandailah guna GPS ke masjid.
Time SIHAT dan KAYA semua kerja KUAT... yang miskin mahu jadi kaya.. yang kaya mahu terus jadi kaya... kekadang sampai lupa makan minum. Hebatkan...
Adakah DIA masih dianggap HEBAT bila kerajinan dan kemewahan menjadikan DIA lupa dan lalai kepada yang no. 1 dalam kehidupan. Solat tangguh2. tunggu zohor nak dekat asar... GABUNGkan sekali walaupun bukan dijamak. beza 5 minit setiap satu. Mudah katanya... Adakala penangguhan yang terlangsung sehingga terabai solat yang lima. Belum kira magrib vs cerita KOREA... senyum semua... ramai yang terkena batang hidung sendiri. Meh kita beringat...
Tapi...
Bila sakit.. sengsara .. susah.. masa ini lah paling mudah nak ingat yang no.1. Mohon la macam2, janji tak buat lagi... sumpah nak jadi baik... takmau nakal2 lagi.. ada yang benar2 berubah bila ditimpa musibah..memang ada.. dari ZERO to USTAZ... syukur yang berjaya  menjalani transformasi sebegini namun ada juga yang berubah hanya dalam tempoh seketika. Bila sudah kembali diberi kesihatan dan sedikit kesenangan... kembali Dia menjadi lupa dan alpa.. Ramai yang beginikan?
Berpesan sekali lagi buat diri dan yang lain... supaya KITA tidak menjadi yang jahil bila diajar.


No comments: